Nu is het nog uw auto… maar straks?

Niet iedere cliënt of tegenpartij neemt een tegenvallend resultaat even kalm op. Steeds vaker worden advocaten geconfronteerd met hoogoplopende emoties. Weten hoe te handelen kan helpen escalatie te voorkomen. Schrijf u daarom in voor onze weerbaarheidstraining.

Talkshow over weerbaarheid

In de zevende editie van NOvUM spreekt Bas van Zelst met Jeroen Soeteman (bestuurder NOvA), Onno Pouw (weerbaarheidstrainer) en Marieke de Jong (advocaat) over weerbaarheid. Wat is weerbaarheid? Welke tips heeft Onno Pouw voor advocaten, wat heeft Marieke de Jong meegemaakt en wat doet de NOvA om advocaten weerbaar te laten zijn?

NOvUM sprekers

Nu is het nog een taart…maar straks?

Heeft u altijd al een NOvA-weerbaarheidstraining willen volgen, maar tot nu toe de gelegenheid nog niet gehad? En wilt u dit liever op kantoor met collega’s doen? De NOvA biedt ook incompany trainingen aan. Deze vinden plaats bij u op kantoor en zijn helemaal gratis!

NOvA
telefoon

NOvA-noodtelefoon

Voelt u zich bedreigd? Bel de lokale deken of de NOvA-noodtelefoon
06 3611 3251

Veiligheidsscan

Laat uw kantoor en woonhuis gratis toetsen op kwetsbaarheden
Meer info

toga

Vertrouwensadvocaat

Heeft u te maken met ondermijnende criminaliteit of dreigt u uw onafhankelijkheid te verliezen?
Meer info

"Zo boos dat hij met zijn been door de glazen deur schopte"

Toen een bewoner onze nieuwe cliënt niet zomaar wilde binnenlaten en de deur weer liet dichtvallen, werd hij boos. Zo boos dat hij met zijn been door de glazen deur schopte. De scherven zaten erin.’

Lees het verhaal van Katrien

Wat doen bij bedreiging

Wat moet ik doen als ik word bedreigd? En welke NOvA-hulplijn bel ik wanneer? Deze vragen beantwoordt de NOvA met twee nieuwe infographics. Hierin staat ook het nummer van de NOvA-noodtelefoon. Dit nummer stond voorheen alleen op Mijn Orde.

Naar de infographics

Gratis NOvA-veiligheidsscan

Hoe kwetsbaar is uw kantoor voor bedreiging en vernieling? En welke maatregelen kunt u nemen om de veiligheid van u en uw medewerkers verder te vergroten? Hoe bewaakt u de persoonlijke veiligheid in en rond uw kantoor, maar ook thuis? Een veiligheidsscan biedt inzicht en praktische adviezen.

Meld u aan voor een gratis NOvA-veiligheidsscan
NOvA

Praktische weerbaarheidstips

Bedreiging? Agressie? Intimidatie? Veel advocaten denken dat zoiets hen niet overkomt, dat ze zulke cliënten niet hebben of dat het hoort bij het beroep. Niet dus! De helft van de advocaten maakte het afgelopen jaar agressie en bedreiging mee. De NOvA heeft speciale weerbaarheidstrainingen voor advocaten, advocaat-stagiairs en advocaten met gedetineerden cliënten. Advocaten die al naar zo’n training zijn geweest, geven u alvast wat weerbaarheidstips.

  1. Onno Pouw, trainer weerbaarheidstraining:

    “Weest bewust van de ruimte waarin u zit. Waar zitten de deuren, wat is uw positie? Heeft een dreiging bij een gesprek ondervonden? Neem dan een andere route richting uw auto of laat uzelf ophalen.”
  2. Marieke de Jong, advocaat arbeidsrecht, Berkel en Rodenrijs:

    “Denk goed na over uw grenzen. Ook als dit betekent dat u de zaak moet loslaten. Wees bewust van het gedrag van mensen als ze op kantoor binnenkomen. Vooral als u alleen bent. Bij ons is de voordeur voortaan altijd op slot.”
  3. Serge Weening, advocaat strafrecht, Maastricht:

    “Bij ons wekelijkse kantooroverleg hebben we het over situaties die zich hebben voorgedaan en hoe anderen zo’n situatie zouden aanpakken. Op die manier leer je van elkaar. Ik beveel dit dan ook iedereen aan: praat erover met elkaar. “
  4. Yvonne Nijhuis, advocaat arbeids- en gezondheidsrecht, Enschede:

    “Uw eigen houding en reactie kan ervoor zorgen dat het niet verder escaleert. Laat de ander bijvoorbeeld boosheid uiten door te luisteren. Stel vragen en maak een samenvatting van wat wordt gezegd. En stel vervolgens grenzen.”
  5. Jolande ter Avest, advocaat personen- en familierecht, Utrecht:

    “Denk goed na over uw eigen veiligheid. Veilig zijn, is doodgewoon, totdat je het ineens niet meer bent. En als het dan toch gebeurt en het is nodig: volg een traumabehandeling.”

Lees het verhaal van Katrien Crauwels

‘Zo boos dat hij met zijn been door de glazen deur schopte’

Katrien Crauwels, advocaat en stafhouder van de balie Antwerpen

De situatie
‘Twee jaar geleden zat mijn kantoor nog onder in een appartementencomplex. Om geen ongewenste gasten binnen te laten, hadden we de afspraak om niemand zomaar binnen te laten. Bewoners pasten die boodschap strikt toe. Het belsysteem bij de deur was echter wat ingewikkeld. Toen een nieuwe cliënt van ons voor de deur stond en ons niet meteen kon bereiken, kwam er een bewoner aan. Die wilde hem niet zomaar binnenlaten en liet de deur weer dichtvallen. De cliënt werd boos. Zo boos dat hij met zijn been door de glazen deur schopte. De scherven zaten erin.’

Mijn reactie
“Wij schrokken van het lawaai. Het klonk alsof iemand serviesgoed van boven naar beneden gooide. Maar wij wisten in eerste instantie niet wat er aan de hand was. De man is weggestrompeld en liet een bloedspoor achter. De schrik kwam voor ons pas echt toen wij hoorden dat het een cliënt van ons was en dat hij zo gefrustreerd was dat hij het nodig vond om dit af te reageren op de deur. Dit had ook bij ons binnen kunnen gebeuren. En wat als we hem slecht nieuws hadden moeten geven? Dat besef komt hard aan.”

De hulptroepen
“De politie was snel ter plaatse, heeft de man gevonden door zijn bloedspoor te volgen en een ambulance voor hem gebeld. Hij had veel bloed verloren en was nog maar net bij bewustzijn. Dat de politie in actie kwam, gaf ons een veilig gevoel.”

Het gevolg
“Hij belde ons vanuit het ziekenhuis met de vraag wie zijn medische rekeningen ging betalen. Uiteraard hebben wij hem laten weten dat wij deze niet gingen vergoeden. En daarnaast: deze nieuwe cliënt is geen vaste cliënt geworden. Het vertrouwen is door deze actie volledig geschaad. Reparatie van de deur is bekostigd door de gebouwverzekeraar.”

Een volgende keer
“Wij hebben inmiddels een aantal afspraken op kantoor. Advocaat-stagiairs mogen geen cliënten die ze niet kennen alleen ontvangen. Dus als er niemand anders op kantoor is. Duurt een vergadering langer dan een uur, dan is er even telefonisch contact met de advocaat die in bespreking is. Daarnaast hebben we naar aanleiding van dit incident ook sleutelhangers met noodknopjes eraan. Als je die indrukt, komt een collega je helpen. Gelukkig hebben we dat nog niet nodig gehad. Inmiddels zijn we verhuisd, is er beneden een receptie en zetten we ook in de afspraakbevestiging een beschrijving van het belsysteem. Met als boodschap: kom je er niet uit, bel dan even.”

Lees het verhaal van Laura

'En toen sloeg de sfeer om'

Niet iedere cliënt of tegenpartij neemt een tegenvallend resultaat even kalm op. Steeds vaker worden advocaten geconfronteerd met hoogoplopende emoties, die soms kunnen uitmonden in agressie en zelfs bedreiging. Advocaat personen- en familierecht Laura Warbroek vertelt wat haar is overkomen, wat dat met haar heeft gedaan en welke maatregelen zij heeft genomen.

De situatie
“Toen mijn collega stopte als advocaat en een andere collega met vakantie ging, nam ik een echtscheidingszaak over. Het was geen ingewikkelde zaak. Er stonden al afspraken op papier. Ik leerde de cliënt kennen als een vriendelijke vrouw. Ze bedankte mij ook voor mijn dienstverlening als we contact hadden. Totdat de afspraken nagekomen moesten worden. Ze weigerde. Of ik dat even op papier wilde zetten. Toen ik haar uitlegde waarom ik dat niet zou doen, sloeg de sfeer om. Ze werd boos, dreigde met het doen van aangifte en begon vervelende e-mails te sturen. Een paar dagen later kregen we een steen door het raam van kantoor. Dat kan toeval zijn. Er zitten namelijk meerdere kantoren bij ons in het pand. Maar ik ben voor de zekerheid wel mijn auto ergens anders gaan parkeren.”

Mijn reactie
“Ik heb in het gesprek geprobeerd te de-escaleren, maar het mocht niet baten. Hoe verbaasd ik ook was dat zij zo reageerde, de situatie zorgde er niet voor dat ik mij onveilig voelde. Er kwam veel emotie los. Ook wel begrijpelijk. Zij en haar bijna ex-man hadden veel meegemaakt samen. Na het gesprek heb ik mijn werkgever op de hoogte gesteld. Mocht ze dan een klacht indienen of aangifte doen dan waren zij op de hoogte. Dat is niet gebeurd. Toch ben je wel iets meer op je hoede. Vandaar dat ik mijn auto in de parkeergarage ben gaan zetten in plaats van voor de deur.”

De hulptroepen
“Met mijn collega’s heb ik over de zaak gespart. Zij bevestigden dat zij op dezelfde manier hadden gehandeld als ik deed. Dat is erg fijn. Ik heb overigens daarna ook nog een weerbaarheidstraining gevolgd. Niet per se vanwege dit voorval, maar wel om wat meer te leren grenzen stellen. Dat was zeer waardevol.”

Het gevolg
“Ik heb mijn cliënt laten weten dat de scheiding nog niet was afgerond, maar ik heb van haar niets meer vernomen. Het is dus met een sisser afgelopen. En die steen. We zijn er niet achter gekomen van wie die precies was.”

Een volgende keer

“Ik heb nu ook een waarneming lopen en dat gaat prima. Waar ik wel altijd op let is of een cliënt bij mij past of niet. Als een zaak niet goed voelt, doen we het niet. Mijn kantoor geeft mij die ruimte.”

Lees het verhaal van Willem

'Ik ga graag voor jou zitten'

Willem van der Voet, advocaat privacyrecht, immigratie en slachtoffers

De situatie
“Jaren geleden stond ik een cliënte bij in een civiele kwestie. Haar vriend, die dus niet mijn cliënt was, was niet tevreden met wat ik voor zijn vriendin deed. Hij kwam bij ons op kantoor even verhaal halen. Bij de receptie stond hij flink stampij te maken. Aangezien het een zaak van mij betrof, liep ik erheen om te vragen wat er aan de hand was. Ik gaf aan dat ik met hem niet over de zaak kon praten en dat hij het pand moest verlaten. Hij was tenslotte niet mijn cliënt. Toen werd hij bozer en liet weten ‘graag voor mij te willen zitten’. Een serieuze bedreiging dus.”

Mijn reactie
“Ik deins niet snel terug van zo’n reactie. Het is vaak een combinatie van emotie, veel opgekropte frustratie en niet goed kunnen communiceren. In dat stramien moeten advocaten hun werk doen. Er zijn veel korte lontjes en veel mensen met gebruiksaanwijzingen. Toch moet je dan wel in korte tijd schakelen en proberen te de-escaleren. En daarbij ook je eigen drift onder controle houden. Mijn collega’s en ik hebben hem samen naar buiten begeleid. Achteraf probeer ik altijd even kritisch naar mezelf te kijken. Waarom was iemand boos? Had ik dat op voorhand kunnen voorkomen. Zo eerlijk moet je als advocaat ook zijn.”

De hulptroepen
“Omdat we op kantoor met meerdere advocaten zijn, helpen we elkaar in dit soort situaties. Dat is een soort veiligheidsmechanisme dat we hebben ingebouwd. Hierdoor escaleerde het niet verder en konden we weer over tot de orde van de dag.”

Het gevolg
“Eigenlijk ben je dan meteen klaar met zo’n zaak. Maar mijn cliënt belde mij al snel op om haar excuses aan te bieden voor het gedrag van haar vriend. Zijzelf was niet boos. Ze beloofde hem onder controle te houden. Dat haalde de angel uit het probleem en maakte het voor mij weer werkbaar. Uiteindelijk is de zaak op een bevredigende manier ten einde gebracht.”

Een volgende keer
“Inmiddels loop je niet zomaar meer het pand in. Er hangt een bel met camera zodat we kunnen zien wie er bij de deur staat. Niet alleen vanwege dit voorval, maar vanwege bepaalde cliënten die wij weleens op kantoor krijgen. Je merkt aan alles dat mensen steeds minder respect hebben voor elkaar én voor ons als advocaat.”

Lees het verhaal van Femke

'Ik pak jou dadelijk buiten wel'

Femke Schouten, advocaat ondernemingsrecht

De situatie
“Als advocaat-stagiair werd ik gedetacheerd bij een sociaal advocatenkantoor. Die dag ging ik samen met een sociaal advocaat naar een zitting over de ondertoezichtstelling van een minderjarig meisje. De ouders waren al uit elkaar. De vader was niet meer in staat om voor zijn dochter te zorgen. Hij had last van woede-uitbarstingen. Wij vroegen de rechter om onze cliënt –⁠ de moeder ⁠– het volledige gezag te geven. Tijdens de zitting moest ik uitleggen waarom de vader hier niet geschikt voor was. Je zag hem steeds bozer worden en ik hoorde hem zuchten. Toen de rechter opperde om even een pauze te nemen en ik opstond, zei hij tegen mij: “Ik pak jou dadelijk buiten wel.”

Mijn reactie
“Ik schrok, maar liet dat niet zien. Ik lachte wat, vertelde het aan niemand en had een heel vervelend onderbuikgevoel. Ik wilde mij niet zwak opstellen. Op de gang hield ik hem goed in de gaten. Na afloop zette mijn begeleider mij af op het station en daar kwam ik hem tegen. Ik werd bang en belde mijn vriend. Hij adviseerde mij even de supermarkt in te gaan en pas richting de trein te lopen als die bijna kwam. Dat deed ik.”

De hulptroepen
“De volgende dag liet ik het wel aan mijn begeleider weten. Zij adviseerde om dit de volgende keer meteen te zeggen. In de rechtbank al. Dit soort gedrag kan en mag niet gebeuren. Op mijn eigen advocatenkantoor –⁠ een groot kantoor op de Zuidas ⁠– heb ik hier uitgebreid over gesproken met collega’s en andere stagiairs. Ik kon daar ook altijd binnenlopen bij de opleidingscoördinator, dat was fijn.”

Het gevolg
“Ik ben een NOvA-weerbaarheidstraining gaan volgen. Dit had ik veel eerder moeten doen. Tijdens de training kwam een soortgelijke situatie aan bod en werd advies gegeven over wat te doen. Het voor jezelf houden, is geen optie.”

Een volgende keer
“Ik ben voor mijn huidige vakgebied niet zo vaak in de rechtbank te vinden, maar een volgende keer zou ik het meteen zeggen. Ik zou dan ook niet meer met de trein naar een volgende bestemming gaan, maar de auto pakken of een taxi bellen.”

Hulp nodig bij een dergelijke situatie? Neem contact op met de vertrouwensadvocaat.
Wees voorbereid met de weerbaarheidstraining van NoVA, en doe de veiligheidsscan!

Belangrijke telefoonnummers

Belangrijke telefoonnummers

Noodtelefoon

Acute hulp nodig? Bel 112!
Voelt u zich bedreigd? Bel de lokale deken of de NOvA-noodtelefoon 06 3611 3251

Vertrouwensadvocaat

Heeft u te maken met ondermijnende criminaliteit of dreigt u uw onafhankelijkheid te verliezen?
Bel de NOvA Vertrouwensadvocaat

Team LawCare

Heeft u te maken met stress – privé of op het werk – bel Team LawCare 085 0640182